2015/16 маркетинговий рік став для України рекордним з експорту зернових – відправки на зовнішні ринки становили 39 млн.т. Очікується, що збір нового врожаю буде вищим за минулорічні показники, таким чином, експорт у 2016/17 маркетинговому році має всі шанси повторити рекорд.

Це ставить питання про достатність зерновозів, особливо з огляду на початок боротьби з перевантаженими фурами. За даними "Укрзалізниці", на даний момент робочий парк складається із 12,95 тисяч зерновозів. Середній вік зерновозів становить 27 років. Більше 1/3 зерновозів перебувають за межами нормативного терміну служби (>30 років) – для таких вагонів "Укрзалізниця" буде його пролонговувати (має можливість продовжувати на 5 років). Також УЗ буде змушена проводити капітальні ремонти за умов відсутності вільних коштів на закупівлю нових вагонів. Частина вагонів все ж таки буде списана.

Проте не все зводиться до інвестицій у парк: уникнути можливого дефіциту вагонів можна шляхом оптимізації обороту вагону.

Зрозуміти, яку оборотність зерновоза очікують в УЗ вельми проблематично – в одній липневій новині на сайті УЗ рапортується, що за рік 12,95 тис. вагонів здатні перевезти 30 млн.т. У новині через тиждень підтверджується готовність до перевезення вже 40 млн.т.

Тому, оборотність зерновозів ми розрахували самі: у 2015р середньорічна оборотність зерновоза склала 9,25 діб, що краще за показник 2014р, але гірше, ніж у 2012-2013рр.

оборачиваемость (1)

Виходить, що одним з варіантів збільшення можливого вантажопотоку залізницею є робота з оборотом через запуск маршрутних поїздів, які не втрачають час на сортування та формування на проміжних станціях.

Наприклад, маршрут “елеватор у Полтавській області – порт Великої Одеси”. Необхідний час для одного обороту виглядає приблизно так: 1-1,5 дні на навантаження + 1 день на доставку в порт + 1-1,5 дні на вивантаження в порту + 1 день на повернення - всього 4-5 днів, що практично в двічі краще за показник 2015р.

Звичайно, варіант маршрутних відправок буде прийнятним далеко не всім, але це зрозумілий потенціал підвищення ефективності роботи УЗ у сегменті зернових перевезень.