Рух - це життя, рух не можна зупинити. Якщо в якихось інших галузях, можливо, і можна почекати з впровадженням комплексних змін, то це не можна віднести до галузі інфраструктури: поїзди йдуть, літаки летять, машини їдуть, і цим процесом потрібно керувати так, щоб було максимально комфортно бізнесу, безпечно - громадянам, економічно вигідно - державі.

У Міністерства є два шляхи: наздоганяти потяг, який вже йде, або прокладати нові шляхи, пропонувати нові рішення. Міністр Володимир Омелян вибрав другий шлях - комплексне реформування галузі. Тому сьогодні Міністерство інфраструктури - це міністерство реформ. Наше завдання - модернізувати галузь інфраструктури таким чином, щоб вона відповідала сучасним європейським і загальносвітовим трендам.

Багато міжнародних фінансових організацій хочуть допомагати Україні, а тим більше в проведенні реформ, але для надання будь-якої допомоги необхідно визначитися в пріоритетах і напрямках, чому один проект важливіше іншого, забезпечити необхідну прозорість і підзвітність.

Один з ключових наших спільних проектів за участю міжнародних партнерів - створення Національної транспортної стратегії, яка дасть поштовх для розвитку транспортної інфраструктури на наступних 15 років. Проект Національної Транспортної стратегії вже розроблений, він буде представлений Міністром інфраструктури для широкого обговорення та затвердження в найближчі тижні.

В процесі роботи над стратегією мене вразила різниця в підходах: ми все сприймаємо дуже конкретно. Те, що ми визначаємо, як стратегію, наприклад, збільшити обсяг транзиту, для європейців є вимірами стратегії, а не самою стратегією. Тобто, треба визначитися з метою і розробити способи її досягнення, а потім вже аналізувати плюси і мінуси, визначити шкалу вимірювання.

Цікаво, що експертна допомога ЄС існує в Міністерстві вже не один рік, але тільки нещодавно прийшло повне розуміння її важливості. Також спільно з європейськими експертами розпочато аудит функцій Міністерства та підзвітних служб, під головуванням Міністра відбулося засідання робочої групи. Цікаво, що європейська модель управління транспортною інфраструктурою істотно відрізняється від нашої, і щоб ефективно функціонувати в майбутньому, необхідно реформувати Міністерство і підзвітні служби - це завдання адміністративної реформи.

Оскільки робота Міністерства над реформами є масштабною, виникла ідея створення технічного офісу за підтримки ЄС та інших донорів. Технічний офіс підтримки реформ - це команда з 21 експерта, серед яких секторальні менеджери, юристи, IT фахівці, інвестиційні менеджери, PR-фахівці.

Проекти Національної транспортної стратегії, аудиту Міністерства та технічного офісу підтримки реформ пов'язані воєдино - це все є підготовчим етапом адміністративної реформи. Експерти з технічного офісу згодом перейдуть в оновлену структуру Міністерства і працюватимуть над імплементацією Національної Транспортної Стратегії.

Підтримка ЄС масштабна: зараз експерти допомагають створити опис всіх існуючих інфраструктурних проектів для визначення пріоритетів і найбільш проблемних моментів, щоб надати допомогу. Ця програма також буде незабаром анонсована Міністром Володимиром Омеляном. Додатково готується ще ряд спільних проектів з ЄС.

Допомога Міністерству надається всіма МФО: ЄБРР допомагає в розробці Закону про концесію і підготовці портів до концесії, реструктуризацією Укрзалізниці та Укрпошти, Всесвітній банк надає допомогу з реформою дорожнього сектору і поліпшенням логістики, ЄІБ - з безпекою в дорожній сфері, модернізацією транспорту, Американські інженери надають підтримку в питанні реформи внутрішніх водних шляхів. І цей перелік можна продовжувати.

Мобілізацію донорів ми почали з листопада минулого року, на першу донорську зустріч до Міністерства прийшли всього 15 осіб, на зустрічі в липні вже було понад 100 учасників - зараз інтерес до міністерства значно вище.

На перших зустрічах ми пояснювали, що плануємо робити, які складнощі є і яка допомога потрібна, зараз більше розповідаємо, що було зроблено і координуємо проекти, щоб максимально використовувати надані ресурси.
Мабуть, ніколи ще міністерство не працювало так тісно з міжнародним співтовариством - ми отримуємо допомогу практично по кожній реформі, яку запланувало Міністерство. Я вірю, що з такою підтримкою ми точно досягнемо успіху.