Міністерство інфраструктури опублікувало і вислало на центральні органи виконавчої влади проект програми. Це документ, який регламентує розподіл 5% Дорожнього фонду, які, згідно з законом, повинні бути спрямовані на безпеку руху. Орієнтовно, це близько 1,6 мільярда гривень у 2018 році і понад 6 мільярдів протягом найближчих 3 років. Мета плану заходів – зберегти не менше ніж 3000 людських життів, знизивши щорічну кількість загиблих щонайменше на 30%. Така мета Стратегії безпеки дорожнього руху, яка була схвалена Кабінетом Міністрів 14 червня 2017 року.

Розробку плану заходів за дорученням уряду координувало наше міністерство, хоча активну участь в його розробці взяли принаймні 8 центральних органів виконавчої влади, парламентський комітет, міжнародні експерти. Ми вдячні за цю роботу – вона була нелегкою, але результативною

Що нового міститься в цьому документі? По-перше, сам підхід до його підготовки.

  1. При його підготовці були використані міжнародні рекомендації. Заплановано заходи в 5 ключових сферах, які також називають "П’ять "Е" дорожної безпеки": інфраструктура (Engineering), освіта (Education), правозастосування (Enforcement), невідкладна допомога (Emergency response) та наукова оцінка (Evaluation).
  2. В роботі над документом використовувались цільові ключові індикатори (KPIs), схвалені міжвідомчою робочою групою з безпеки дорожнього руху, співголовами якої є міністр інфраструктури та народний депутат Ігор Діденко. Відомства, що пропонували і планували заходи до програми, повинні були переконатись, що їхні заходи прямо впливають на один або більше індикаторів з цього списку, що опублікований на сайті міністерства.

Одержаний в результаті цих підходів зміст документу містить багато інноваційних для України заходів.

Ключові з них варто висвітлити особливо:

  1. Інфраструктура безпеки – ми запланували масові точкові інтервенції на дорогах, які знизять швидкість руху, убезпечать пішоходів, знизять ризики лобових і бокових зіткнень. Ініціатором цих заходів є очільник "Укравтодора" Славомір Новак. Всього за три роки планується побудувати 500 кільцевих розв’язок, 1000 безпечних наземних переходів з острівцями безпеки і точковим освітленням і близько 175 гальмівних острівців на в’їздах до населених пунктів. Всього на це передбачено понад 2 мільярда гривень, із них понад 300 мільйонів - вже на 2018 рік.
  2. Інженерна ліквідація місць концентрації ДТП. Світовий і український досвід доводять, що попередження водіїв про небезпечні ділянки не дають жодного результату. Тому ми робимо те, що рекомендують Євросоюз та Світовий Банк – будемо фізично убезпечувати кожне місце, змінюючи дизайн дороги, створюючи фізичні розділювачі тощо. Всього планується ліквідувати 100 місць концентрації ДТП та 250 аварійно небезпечних ділянок. Бюджет цих інтервенцій – близько одного мільярда гривень протягом 3 наступних років.
  3. Кошти на запровадження системи автоматичного контролю швидкості. На цей захід передбачено близько 900 мільйонів, із яких 300 мільйонів - у наступному році.
  4. Просвіта учасників руху. Раніше соціальна реклама була уривчаста, фрагментарна і немасштабна. Десять чи навіть сто білбордів нічого не дають, за великим рахунком. Міжнародний досвід вчить нас, що реклама повинна йти скоординовано різними каналами, і вона має бути масована, переконлива і наполеглива – на кшталт того, яку рекламу ми бачимо в сезон виборів. Найближчими роками буде розроблено понад десяток таких масованих кампаній – безпека руху і безпечна поведінка буде у всіх на вустах і в думках. Ключові меседжі – розумна швидкість, ремені безпеки, відмова від поєднання алкоголю і кермування. На такі масові рекламні заходи передбачено понад 380 мільйонів гривень на найближчі три роки.

Більш детально з планованими заходами Програми можна ознайомитись на сайті Міністерства.

24825962_1505009199589654_439776759_o

Наостанок хочу відзначити декілька пунктів. Будь-яка державна програма – це, по суті, лише план. Наскільки повно і якісно цей план буде реалізований, залежить від багатьох чинників, від багатьох організацій та людей. Тому я запрошую всі зацікавлені організації стежити і допомагати реалізувати цей серйозний, амбітний, комплексний план.

На мою думку, дві речі критично важливі, щоб Програма була успішною:

1) Забезпечити якісне проектування інфраструктурних проектів з використанням світового досвіду і молодих інженерів, якісну реалізацію цих проектів – від цього залежить сприйняття суспільством та досягнення цілей – порятунок людських життів. Я розраховую в цьому на "Укравтодор", ДерждорНДІ ім.Шульгіна, наших міжнародних партнерів та молоде, талановите покоління інженерів, які мають можливість реалізувати свої таланти, розробляючи сучасні рішення.

2) Неупереджені, зрозумілі та добре виписані технічні завдання, які забезпечать прозорі та конкурентні закупівлі товарів, робіт та послуг. Я розраховую в цьому на всіх розпорядників коштів згідно з Програмою, а також на конструктивну допомогу з боку громадських організацій, профільного комітету парламенту, і також міжнародних партнерів.

Сподіваюсь на швидке затвердження Програми усіма інстанціями і на початок її реалізації вже у січні 2018 року.