Ця колонка написана для сайту Висновки.

В українській авіагалузі 2014 року було дві основні біди: ворожі танки на сході та свавілля чиновників у столиці. З ринку йдуть ті, хто виявився до цих ризиків надто чутливим. На звільнене місце можуть зайти лише ті, хто готовий ризикувати, і віддає перевагу журавлю у небі, а не синиці в руках. Іншими словами – компанії з дещо авантюрною та агресивною бізнес-моделлю.

Тому впродовж останнього місяця WizzAir "заморозив" українську дочку, а Atlasjet заявив про плани відкрити 30 авіарейсів з декількох аеропортів України.

Влада занепокоїлася

46% опитаних Центром транспортних стратегій читачів вважають, що українську дочку угорського лоукостера WizzAir "убила" державна політика в авіагалузі, ще 38% вважають, що до цього у рівній мірі спричинилася як держполітика, так і зумовлена війною економічна криза. І лише 14% звинувачують виключно економічні фактори.

Через рішення "візів" влада відчула великі іміджеві втрати. І тепер намагається відреагувати: про це свідчать поспішні експерименти з одностороннім відкриттям неба у Львові. Atlasjet тут виявився якраз до речі, хоча досі більше року активно та безуспішно стукався у двері Державіаслужби.

Найгучніші обвинувачення на адресу влади звучали у листопаді минулого року, коли Державіаслужба проштовхувала вигідний МАУ новий порядок призначень авіакомпаній на маршрути. "ВіззЕйр-Україна" була категорично проти, і доволі рішуче заявляла про це у численних інтерв’ю. Але у реальних стосунках з чиновниками не грала на загострення і віддавала перевагу гнучкій тактиці кулуарних переговорів.

Тому за декілька годин до спільного брифінгу авіаперевізників, що мали засудити плани Державіаслужби, з кабінету голови цього відомства вийшов генеральний директор української дочки "візів" Акош Буш з компромісним рішенням в руках. На анонсованому спільному брифінгу WizzAir так і не з'явилася.

Зрештою, новий порядок призначень на авіамаршрути так і не запрацював, але "візи" через 4 місяці сказали всім "до побачення".

Новий та агресивний

Atlasjet поводився інакше. Він зареєстрував свою дочірню компанію в Україні ще минулого року. І перше, що зробив – затягав по судах МАУ, намагаючись відібрати у вітчизняного флагманського авіаперевізника всі призначення на регулярні міжнародні авіамаршрути. Щоправда, безуспішно, але з миролюбним WizzAir контраст очевидний.

Під час конфлікту довкола Порядку призначень авіакомпаній на маршрути генеральний директор дочірньої компанії турецького авіаперевізника Atlasjet Сергій Подгородецький висловлювався дуже різко. Дослівна цитата за лютий цього року: "Прем'єр-міністр, я кажу про це відверто, сьогодні, по суті, покриває Державіаслужбу та її голову. Він не може не знати, що відбувається сьогодні в галузі. Але він її закинув через змову з Ароном Майбергом (співвласніком МАУ - "Висновки"). І сьогодні голова уряду заявляє, що в Україну не йдуть інвестиції через те, що біля кордону танки. А інвестиції наполегливо стукають у двері і відповідають: "Нам танки не перешкода". Але їх просто не пускають. Інвестори говорили, що закони тут хороші, люди прекрасні, і можна прорахувати все: падіння економіки, дефолт, інфляцію, але не свавілля чиновників".

Як на нас вплине філософія лоукостерів

Отже, причина різного рішення перевізників – у філософії їхнього бізнесу. WizzAir віддає перевагу розвитку на стабільних, динамічних і прогнозованих ринках. Країни Центральної Європи підходять для цього якнайкраще. Особливо це стає актуальним у зв'язку з проведеннями угорцями IPO. Україна під ці критерії наразі не потрапляє.

Натомість, для Atlasjet, якщо вірити Сергію Подгородецькому, навіть танки не страшні – вони готові літати під їхніми дулами. Боротися з засиллям МАУ у судах – теж не страшно. В такому разі, сьогоднішня Україна відповідає бізнес-моделі турецької авіакомпанії значно більше.

Втім, не варто надмірно обнадіювати себе. Що таке WizzAir – знає вся Європа, як зрештою і всі ми. Що таке Atlasjet, а особливо Atlasjet-Україна, ми ще не знаємо. Ми не знаємо, чи слова будуть підкріплені інвестиціями, чи масштабні плани не є лише бажанням застовпити місце, скориставшись вигідною ситуацією та шоком України від демаршу "візів".